• Domů
  • Blog
  • Jak na exekutivní sumář v CV, který Vás dostane na pohovor

Jak na exekutivní sumář v CV, který Vás dostane na pohovor

13. 11. 2024 Redakce Executivejob

Máte ve svém CV exekutivní sumář? A mohl bych ho vidět? Až v 84 % CV kariérní shrnutí chybí, a přitom to může být Vaše vstupenka na pohovor. Jak ho ale vystavět tak, aby nezapadl do obecných frázovitých vět, kterých už HR i headhunteři četli nespočet? Vystupte z řady “zkušených lídrů a lídryň se skvělými motivačními a komunikačními schopnostmi, s neutuchající ochotou čelit novým výzvám…” a udělejte to pořádně.

Co je exekutivní sumář a proč ho vůbec potřebujete?

Exekutivní sumář je vlastně obdobný jako motivační dopis nebo průvodní e-mail ale umístěný přímo do Vašeho CV. Dodáváte v něm čtenáři souvislosti a vhled do toho, jak o firmě a pozici, na kterou se hlásíte, přemýšlíte. A hlavně, že o tom přemýšlíte... To je obrovsky silný pozitivní signál pro HR i headhuntery.

Přesto, že stejně může vypadat motivační dopis, je důležité, aby byl sumář i v CV. Víte proč?

Zkuste si na pohovoru všimnout, kdo má vytištěné kromě CV ještě něco jiného. Ano, nikdo :) Všichni pravděpodobně drží jen Vaše CV. Pokud jste v takovém kole výběrového řízení, kde je kromě HR už i dalšího osoba, typicky liniový manažer nebo decision maker, vemte jed na to, že velmi často dostali Vaše CV poprvé do ruky těsně před vstupem do zasedačky a čtou si ho poprvé, když HR představuje společnost/pozici. Nikdo si netiskne motivační dopis ani e-maily. Exekutivní sumář tedy musí být v CV zejména proto, aby ho měl před očima ten klíčový člověk v tu hodinu interview, kdy s ním sedíte v místnosti.

Vytvořte ze svého sumáře výhodu

Sumář může být skvělá věc a pokud je dobře sestavený, může sloužit jako přímý návod, proč by Vás firma měla na pozici přijmout.

Obecnost je v CV největší zabiják. Takže takhle ne... Z významu slova sumář se přirozeně snažíme do jednoho odstavce vtěstnat celou svoji kariéru. Zobecňovat tedy musíme, ale ne příliš. Další frázovitý odstavec už HR a headhunteři číst nechtějí. Nevypisujte do sumáře celou svou kariéru, ale zaměřte se na důležité úspěchy. Jak ale určit, jaké informace jsou důležité?

Vytvořte ideálně customizovaný sumář na každou konkrétní pozici, na kterou se hlásíte. Zamyslete se nad situací firmy – nad tím, co na pozici, na kterou se hlásíte, může firma v daném odvětví, velikosti a situaci, asi řešit, a použijte to. Přesné trable na pozici samozřejmě nemůžete znát, ale ze svých zkušeností se pokuste odhadnout problémy, kterými se společnosti pravděpodobně trápí. I když se netrefíte, dáte HR nebo headhunterovi informaci, že jste se nad vším zamyslel, a to je velké plus. Navíc si tím připravíte půdu, pro prezentaci svých úspěchů.

Psát exekutivní sumář pokaždé znovu vždy na konkrétní pozici je jedna z nejnáročnějších úloh při přípravě CV. Podívejte se na vzor níže, kterým se můžete inspirovat. Má jasnou strukturu a obsahuje zaměnitelné atributy, do kterých dosadíte vždy pro danou situaci relevantní záležitost či úspěch.

Template exekutivního sumáře:

Jsem profesionální obchodní ředitel, případně výkonný ředitel společnosti. Vaši společnost již nějakou dobu sleduji na trhu a velmi mě zajímá zejména protože, [ATRIBUT 1) (zajímavá kultura společnosti, příběh společnosti, zajímavá profilace na trhu, expanze, fúze, nový produkt, zaměření na udávání trendů, odborné aspekty fungování společnosti, technologie atd.).

Dokážu si představit, že v současné fázi vývoje společnosti na pozici Obchodního ředitele [POZICE] řešíte při expanzi do zahraničí hlavně budování obchodních týmů na jednotlivých trzích [PROBLÉM 1], případně restrukturalizaci stávajícího obchodního týmu [PROBLÉM 2].

V tomto bych mohl přinést velkou přidanou hodnotu, jelikož jsem ve [SPOLEČNOST A] měl z pozice [Obchodního ředitele] za úkol přestavit obchodní tým pro ČR a SR, což se mi povedlo a již za necelý rok společnost zaznamenala nárůst objemu obchodu o 40 % [ÚSPĚCH 1]. Ve [SPOLEČNOST B] jsem pak měl na starosti obchod v regionu DACH, na který firma nově vstoupila a zda jsem vybudoval obchodní tým, který přivedl společnost během 5 let na pozici číslo 3 na trhu [ÚSPĚCH 2].


TIP : Úspěchy se pokuste kvantifikovat, významně to čtenářovi pomůže k představení dopadu výsledku na fungování společnosti.


Všechny položky jako v [ ] jako ATRIBUT 1, ÚSPĚCHY 1, 2, PROBLÉMY 1,2 se dají měnit podle toho, která část Vaší kariéry je adekvátní na tu konkrétní pozici, na kterou CV posíláte.

Takovým exekutivním sumářem dáváte firmě najevo, že se nad poslanou odpovědí na inzerát zamýšlíte a není to jen další hozená vlaštovka do prázdna pracovního trhu. Získáte výhodu nad ostatními a navíc firmě ukážete jasný návod, jak danou situaci budete řešit a máte z poloviny vyhráno. Garantujeme Vám, že takové informace v CV nikdo nemá (pokud nebyl v Executivejob.cz na kariérním poradenství ;).

Na LinkedInu nebo pro formu CV, které posíláte headhunterovi, můžete využít obecnější verzi sumáře. Stačí vypustit v templatu informace o firmě a pozici, situacích, co řeší a navázat úspěchy z minulosti. Stále ale využítejte kvantifikovaná data a jména pozic i konkrétních firem, kde se Vám úspěch zadařil.

Chci mít profesionální CV
Výpis článků

Proč hledat práci na ExecutiveJob.cz?

  • Získáte u nás možnost reagovat na seniorní manažerské pracovní příležitosti
  • Registrace je u nás zdarma a zabere Vám maximálně 3 minuty
  • Můžete využít neviditelného režimu, nikdo se nedozví, že hledáte novou kariérní výzvu
  • Získáte 10% slevu na všechny naše služby, například na vytvoření profesionálního CV nebo LinkedInu. 
  • Budete na očích - spolupracujeme s 15 top headhuntery v ČR
  • Změníme Vaše hledání nové kariérní výzvy v zážitek

Přihlaste se k newsletteru

Buďte v obraze, co se děje ve světě manažerů, obsazování top manažerských pozic a připojte se k našemu newsletteru, kde se budete pravidelně dovídat tipy a novinky.